Isnin, 21 November 2011

Majulah Wahai anakku.


Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih dan pemurah.

Keputusan UPSR sudah lima hari keluar.Ummi begitu teruja untuk mengetahui awal keputusan K.Yang.Namun tak upaya. Sebelum ummi pergi sekolah ,satu persoalan timbul ummi ajukan kepada Abi.Bagaimana kiranya Kak yang tak dapat 5A? Memanglah hajat ibubapa begitu tinggi...Tapi kalau Allah dah tulis rezekinya hanya 4A 1B redha sahaja .Begitulah antara lain Abi memberikan pendapat. Lagipun UPSR bukanlah penamat jika dibandingkan dengan banyak exam lain lagi yang akan ditempuh.Pada hari keputusan diumumkan K.Yang tidak berada di sekolah sebaliknya mengikuti program RIMUP peringkat kebangsaan di Kuala Lumpur.Ummi yang mundar mandir menghilangkan keresahan menunggu...Namun bagai dijangka ummi pasrah menerima segalanya.Sebak juga di dada. Tika anak rakan sekerja meraikan kegembiraan ummi terkedu menerima bahasa isyarat dari guru data..Hanya 4A1B! sah.Ummi menjangkakan B ialah bagi matapelajaran Bahasa Melayu..Setelah disemak rupanya Sains.

Dua orang anak ummi Allah dah beri rasa bagaimana berjaya mendapat 5A ...Allah beri rasa bila berjaya mencapai TARGET.Tapi hari ini Allah beri rasa pula bagaimana perasaan jika tidak seperti yang dihajati. Moralnya ummi dapat faham bahawa tiap anak Allah kurniakan kelebihan masing-masing.Seorang lebih dalam bidang ini mungkin kurang dalam bidang lain...Yang pasti ummi kena PASTI kan supaya tidak ketinggalan dalam bidang agama.Majulah kalian untuk menjadi cemerlang dalam menjadi seorang HAMBA ALLAH yang patuh. Kejayaan hakiki pada pandangan ALLAH ialah seorang hamba yang mampu mengamalkan perintahNYA.Apapun TAHNIAH untuk anakanda.Teruskan belajar hingga peringkat yang lebih tinggi :)

Menjadi anak yang patuh dan taat pada ibubapa dan Hamba yang bersedia mengerjakan amalan soleh tanpa banyak berhujah.Itu yang penting!Teruskan langkah anakku.Kalianlah menjadi galang ganti ummi jika ummi sudah tiada lagi di mukabumi ini.Inilah fitrah kehidupan. Ummi akan kecewa jika kalian gagal menjadi anak yang SOLEH dan SOLEHAH.Berusaha mencapai apa yang diCITA tapi mesti berada dalam ORBIT Islam. Jangan lari dari garis pandu yang Allah tetapkan.Ikutlah Al Quran dan Sunnah pasti selamat.

Tiada ulasan: