Selasa, 17 Januari 2012

Demi sebuah Maruah....

Salam ukhwah
Tahun 2012 datang dengan tenang...Ummi memulakan seperti biasa menguruskan kelengkapan anak-anak untuk ke asrama dan keperluan persekolahan untuk anak keseluruhan . Bermula dengan keperluan kain baju sekolah hinggalah pembayaran yuran yang perlu dilangsaikan seorang demi seorang...Cuma keperluan untuk anak sulung ummi sahaja yang kiv dahulu sebab dia masih meneruskan hafalan hingga habis Januari ini.Jadi budjet untuk dia masih tertangguh.

Cuma ummi dikejutkan dengan ketidakselesaan dengan satu insiden untuk tukar kasut kakak tempohari...Ummi minta sedikit pengertian dari seorang yang bernama suami ...tolong peka dengan apa2 yang ummi lakukan untuk anak-anak.Jangan sampai ummi naik angin satu badan bila bertebung antara pengertian dan pengorbanan..Hanya hubby yang faham apa yang ummi maksudkan.Semuanya settle bila hubby sendiri mengaku bahawa sebenarnya dia silap mengendalikan emosinya pada ketika itu...Manusia semua lemah tiada seorangpun yang tidak melakukan kesilapan.

Sehubungan dengan itu ummi akur pada sebuah ketentuan ...merungkaikan sebuah masalah untuk ummi lebih selesa bertugas...jangan sampai jiwa rasa tersiksa semata takut apa orang lain kata...Baru tadi kawan setugas bertanya untuk apa sebenarnya ummi tukar Nani ke sekolah lain.Ummi hanya berikan senyum hambar...Biarlah tak payah cakap banyak..yang penting ummi selesa mengambil keputusan itu dan yang lebih penting Nani boleh sesuaikan diri tika belajar di sekolah baru.

Nani kena kuatkan semangat belajar dengan tekun sekali gus menjadi taruhan ummi...Kejayaan Nani nanti akan ummi jadikan sebagai bukti bahawa biar pihak sekolah menafikan kebolehan Nani namun untuk berjaya dimana-manapun ada ruangnya.Ummi pernah katakan bukan jawatan pengawas tu yang penting sangat dan tidak menjanjikan untung jutaan ringgit pada ummipun sampai sanggup pihak sekolah buat mesyuarat kemudian guru kelasnya lobi bahawa Nani tidak layak jadi pengawas...Itu adalah sangat keterlaluan.Ummi sendiri sebagai warga sekolah ini dan bukan ummi seorang yang menabur bakti pada sekolah termasuk hubby sendiri sebagai ydp pibg... pelbagai program telah dilakukan..Bukan mengungkit tapi... seolah tak fikir lansung bila ummi diperlakukan seperti ini.

Apa yang ummi nekad sekarang jalankan tugas seperti biasa. Tak payah ambil kisah apa yang tak berkaitan dengan ummi .Apa yang rakan setugas nak kutuk ada ummi kisah?Yang penting ummi jalankan kewajiban dengan amanah.

Tiada ulasan: